De 9 meest gestelde vragen over interactief spelen

Rob Tuitert en Thomas Hartong zijn productontwerpers bij Yalp en geestelijk vaders van een hele serie interactieve speeltoestellen. Beiden studeerden ze Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft.
Samen beantwoorden zij vragen die ze vaak krijgen over interactief spelen.



 

  1. Wat is dat nou precies, "interactief spelen"?

"Interactief spelen speelt zich af op het raakvlak van de digitale en de fysieke wereld: ‘Gamen in het echt’. De gamewereld brengt uitdaging, afwisseling,  vernieuwing in spellen en de mogelijkheid om spelniveaus dynamisch aan te passen aan de speler. De fysieke wereld brengt onder meer lichaamsbeweging, sociale interactie, gezond buiten zijn.

Best of both worlds dus.

Een misverstand die wij vaak horen is dat interactief spelen gelijk staat aan elektronisch spelen. Ook al maken we gebruik van de mogelijkheden van elektronica, dit is nooit een doel op zich. Het moet wel spelwaarde toevoegen. Simpelweg wat lichtjes en geluidjes toevoegen aan een schommel bijvoorbeeld is de plank misslaan."

Waarom interactieve speeltoestellen? Yalp productdesigner Rob Tuitert kreeg een staande ovatie voor zijn TEDx-talk, waarin hij vertelt over zijn droom om buiten spelen nóg leuker te maken:

 

  1. Waarom zou ik kiezen voor interactief speeltoestel in plaats van een traditionele glijbaan of schommel?

"Omdat het heel erg leuk is en een nieuwe generatie kinderen maar ook volwassenen en ouderen aanspreekt. De ontwikkelingen gaan snel, en er ontstaan veel mogelijkheden. Ik weet nog dat we met de Yalp Sona in konden spelen op de jumpstyle rage in 2007. Kinderen vonden het te gek! Ze waren massaal aan het dansen op het schoolplein, dat kon op geen enkel ander toestel.

Daarnaast is het mogelijk om op afstand nieuwe spellen te uploaden. Kom je na een tijdje weer bij hetzelfde toestel, dan staan er weer nieuwe spellen op. En het is mogelijk om de statistieken te bekijken van het spel. Dat is interessant voor ons als ontwerpers (welk spel is nou het meest populair?) en ook voor de beheerders en gebruikers. Als je ziet dat een speeltoestel veel gebruikt is, zelfs in de winter, dan geeft dat een goed gevoel. Wordt het niet goed bespeeld, dan kan je daar ook wat mee doen. 

Daarnaast is er door interactief spel veel winst te behalen op gezondheid en leefbaarheid in wijken. Spelen op onze interactieve speeltoestellen is behoorlijk actief, ten opzichte van traditioneel spelen. De interactieve speeltoestellen geven spelenderwijs kansen aan kinderen met een leerachterstand of beperking. Hoe? Interactieve toestellen zijn vaak erg toegankelijk voor speciale doelgroepen als ouderen en rolstoelers, zonder daarbij stigmatiserend te zijn: kinderen in een rolstoel kunnen samen spelen met hun broertjes en zusjes op hetzelfde toestel."

Download hier onze whitepaper interactief spel...

Tot slot nog:
Ik hoor vaak de discussie over interactief spelen versus traditioneel spelen. Dat is in onze ogen een misvatting: het is geen OF maar EN. De twee gaan prima samen.

 

  1. Elektronica in de buitenruimte, is dat wel vandalismeproof?

Yalp was in 2006 de eerste leverancier die een interactief speeltoestel introduceerde. Destijds moest de markt nog wennen het vernieuwende interactieve spel, waarbij elektronica naar de buitenruimte werd gebracht. Een aantal recreatieondernemers, scholen en gemeenten zagen de techniek met de bewegingscamera in de Yalp Sona wel zitten en plaatsten het speeltoestel. In de loop van de tijd bewezen de interactieve speeltoestellen zichzelf.

Inmiddels is met de vele interactieve speeltoestellen die wereldwijd geplaatst zijn bewezen dat onze eigen ontwikkelde ‘computer’ in de openbare ruimte geen enkel probleem is en dat de toestellen van Yalp hufterproof ontworpen zijn. Zo is de voetbalmuur Yalp Sutu geplaatst op het Newtonplein in Den Haag en de DJ-tafel Yalp Fono in het Bijlmerpark in Amsterdam. Alle elektronica is bij alle producten weggewerkt in een stevige stalen behuizing. En, wij hebben al onze toestellen onderworpen aan zware testen.

Wist u dat:

  • ... de panelen van de interactieve voetbalmuur Yalp Sutu en Toro zijn gemaakt van 15mm dik polycarbonaat? Dit sterke materiaal wordt daarom onder andere toegepast in kogelwerend glas en in de schilden van de ME. Overmatige geluidsproductie wordt voorkomen door rubber strips tussen de panelen en ophanging? Het rubber kan goed tegen vocht en verweert niet.

  • ... de behuizing van de Yalp Sutu is gemaakt van verzinkt en gepoedercoat staal en bij dat zorgt voor optimale bescherming tegen roest en vandalisme? Voor de meest belaste onderdelen is zelfs gekozen voor een extra sterke staalsoort. De elektronica van de Yalp Toro en Fono is weggewerkt in een betonnen behuizing, de elektronica van de Yalp Sona bevindt zich tussen het stalen skelet afgedekt met kappen en de camera hangt onbereikbaar bovenin de boog.

  • ... interactive speeltoestellen vele tests succesvol hebben doorstaan? Zo is er succesvol getest op bestendigheid tegen zware klappen (1000 keer 50 kg), temperatuursverschillen (- 35°C tot +85°C) en trilling.

Zijn die interactieve speeltoestellen wel geschikt voor de openbare ruimte? JA! Bekijk de video:

 

  1. Blijven de toestellen wel voor langere tijd leuk?

"Zeker! Om meerdere redenen.

1) Ieder spel kent verschillende levels, die steeds moeilijker worden. Daardoor blijft het spel uitdagend.

2) Er komen steeds nieuwe spellen die via de internetverbinding vanzelf beschikbaar komen op het toestel. Nieuwe spellen kunnen ingaan op trends zoals een nieuwe sport of dansrage. Eigenlijk hebben kinderen daardoor iedere keer weer een nieuw speeltoestel.

3) Alle spellen zijn open geformuleerd. De open spelregels vullen de kinderen ter plekke zelf in. Zo spelen kinderen onder het interactieve speeltoestel Sona met een radiobestuurbare auto of samen met hun hond. Door middel van gebruikstesten wordt door Yalp altijd gekeken in hoeverre de kinderen het spel zelf creatief kunnen invullen en hun fantasie gebruiken. Als dat niet voldoende het geval is dan wordt de spelomschrijving aangepast.

5. Wat kun je zeggen over het beheer van interactieve speeltoestellen?

Het beheer is heel belangrijk en daar steken wij als ontwerpers veel tijd in. Ons uitgangspunt: simpel houden. Als iemand zijn smartphone kan bedienen, kan hij ook een interactief toestel bedienen. Geluidsvolume, aan/uit tijden en spellen kunnen eenvoudig worden ingesteld met een internetinlog, omdat alle interactieve speeltoestellen met het internet verbonden zijn met een stabiele 3G-verbinding. Onze toestellen regelen zichzelf trouwens ook: een spel dat het minst is gespeeld, wordt automatisch vervangen door een nieuw spel. Sommige beheerders vinden het prima om het daarbij te laten: er wordt goed gespeeld, dus ze zijn tevreden. Anderen zijn weer erg enthousiast bezig en checken vaak de statistieken.


6. Hoe zit het met geluidsvolume?

"De interactieve toestellen hebben speakers die geluid produceren. Een indicatie voor het maximale volume is 72 dB: vergelijkbaar met het geluid van een TV. Maar geen zorgen: de beheerder kan voor ieder toestel het maximale volume instellen én aan/uit tijden instellen via de speciale beheerderswebsite (zie video hieronder)."

7. En wat is het stroomverbruik?

"De interactieve toestellen gebruiken bij zeer zwaar gebruik tussen de 60 en 130 Watt. Dit is vergelijkbaar met het verbruik van een gloeilamp. Daarbij is de stroomvoorziening dubbel geïsoleerd, dus heel veilig.

Geluid, aan- uittijden en spelkeuze zijn in te stellen via een speciale beheerwebsite. Ook zijn spelstatistieken in te stellen. Bekijk in deze video hoe dit werkt:

 

 

 

 

8. Sluit interactief spel wel aan op de bestaande regelgeving?

Jazeker. De stroomvoorziening is laag voltage en dubbel geïsoleerd, dus heel veilig. De speluitdaging zit hem bij interactieve toestellen vaak in de spellen, waardoor we niet perse de hoogte in hoeven. Dat scheelt: er is geen dure valondergrond nodig en de keurmeesters voor veiligheid zijn vaak snel klaar bij ons.

9. Hoe reageren kinderen? Zijn die enthousiast? Kiezen ze voor interactieve objecten of toch voor traditionele?

Kinderen reageren super. Dat zien we bijvoorbeeld bij onze gebruikstesten, waarin we veel contact hebben met de eindgebruiker. Als je langs een speelplek komt waar alle kinderen in de stromende regen aan het spelen zijn op ons toestel op een voor de rest leeg plein, dan weet je dat het goed zit. Vaak hebben kinderen wel een voorkeur voor interactief spelen. Dat zit hem in de uitdaging en nieuwigheid die ook nieuw blijft doordat er steeds weer nieuwe spellen komen. Een klimtoestel is erg gaaf, maar als je een echte DJ kan spelen in de buitenruimte, dan is dat iets dat erg tot de verbeelding spreekt.

 

 

 

 

Ojee, mijn vraag staat er hierboven niet tussen...

Heeft u zelf een vraag over interactief spel? Stel uw vraag hiernaast en wij helpen u graag verder. Ons adviestraject is gratis en vrijblijvend. 

Ja, ik wil graag een demonstratie!

We kunnen uitgebreid uitleggen hoe leuk de interactieve speeltoestellen zijn, maar als mensen ze zelf proberen dan valt vaak het kwartje pas: “Hee! Dit is echt heel leuk!” Plan daarom een gratis demonstratie. Zonder verdere verplichtingen

Vul het contactformulier in of bel: +31 (0) 547 289 410

Vraag stellen of GRATIS informatie aanvragen: