Wanneer is een interactief speeltoestel, een goed speeltoestel

Vraag en antwoord

Rob Tuitert en Thomas Hartong zijn productontwerpers bij Yalp en geestelijk vaders van een hele serie interactieve speeltoestellen. Beiden studeerden ze Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft. Rob studeerde begin 2007 af bij de Technische Universiteit Delft op de dansboog Sona, het eerste interactieve toestel dat bij Yalp werd ontwikkeld. Thomas volgde in 2009 met het ontwerp van de voetbalmuur Sutu. Ze delen de passie om constant vernieuwend bezig te zijn op speelgebied en zijn nog lang niet uitgespeeld: de komende jaren blijven ze ontwerpen. Samen beantwoorden zij vragen die ze vaak krijgen over interactief spelen.

  1. Wat is interactief spelen?

Interactief spelen is voor ons spel dat zich afspeelt op het raakvlak van de digitale en de fysieke wereld: ‘Gamen in het echt’. De game wereld brengt uitdaging, afwisseling, vernieuwing in spellen en de mogelijkheid om spelniveaus dynamisch aan te passen aan de speler. De fysieke wereld brengt onder meer lichaamsbeweging, sociale interactie, gezond buiten zijn. Best of both worlds dus.

Een vaak gehoord misverstand is dat interactief spelen gelijk staat aan elektronisch spelen. Ook al maken we gebruik van de mogelijkheden van elektronica, dit is nooit een doel op zich. Het moet wel spelwaarde toevoegen. Simpelweg wat lichtjes en geluidjes toevoegen aan een schommel bijvoorbeeld is de plank mis slaan.

 

  1. Waarom moet ik kiezen voor interactief spelen in plaats van traditioneel?

Omdat het heel erg leuk is en een nieuwe generatie kinderen maar ook volwassenen en ouderen aanspreekt. De ontwikkelingen gaan snel, en er ontstaan veel mogelijkheden. Ik weet nog dat we met de Sona in konden spelen op de jumpstyle rage in 2007. Kinderen vonden het te gek! Ze waren massaal aan het dansen op het schoolplein, dat kon op geen enkel ander toestel.

Daarnaast is het mogelijk om op afstand nieuwe spellen te uploaden. Kom je na een tijdje weer bij hetzelfde toestel, dan staan er weer nieuwe spellen op. En het is mogelijk om de statistieken te bekijken van het spel. Dat is interessant voor ons als ontwerpers (welk spel is nou het meest populair?) en ook voor de beheerders en gebruikers. Als je ziet dat een speeltoestel veel gebruikt is, zelfs in de winter, dan geeft dat een goed gevoel. Wordt het niet goed bespeeld, dan kan je daar ook wat mee doen. Nadeel is wel dat er vaak stroomvoorziening nodig is, maar dat is in de praktijk nooit een probleem geweest.

Tot slot nog: Ik hoor vaak de discussie over interactief spelen versus traditioneel spelen. Dat is in onze ogen een misvatting: het is geen OF maar EN. De twee gaan prima samen.

  1. Elektronica in de buitenruimte, is dat wel vandalismeproof?

Yalp was in 2006 de eerste leverancier die een interactief speeltoestel introduceerde. Destijds moest de markt nog wennen het vernieuwende interactieve spel, waarbij elektronica naar de buitenruimte werd gebracht. Een aantal recreatieondernemers, scholen en gemeenten zagen de techniek met de bewegingscamera in de Sona wel zitten en plaatsten het speeltoestel. In de loop van de tijd bewezen de interactieve speeltoestellen zichzelf.

Inmiddels is met de vele interactieve speeltoestellen die wereldwijd geplaatst zijn bewezen dat een ‘computer’ in de openbare ruimte geen enkel probleem is en dat de toestellen van Yalp vandalismeproof ontworpen zijn. Zo is de voetbalmuur Sutu geplaatst op het Newtonplein in Den Haag en de DJ-tafel Fono zeer onlangs in het Bijlmerpark in Amsterdam. Alle elektronica is bij alle producten weggewerkt in een stevige stalen behuizing.

 

  1. Hoe wordt de creativiteit van kinderen geprikkeld in een voorgeprogrammeerd spel?

Fantasie is een belangrijk ontwikkelingspunt van kinderen. Traditionele speeltoestellen zoals schepen of klimtoestellen prikkelen de fantasie volop, maar hoe zit dit met interactieve speeltoestellen? Rob Tuitert vertelt: "De basis van ieder spel moet eenvoudig zijn. Als iedere spelomschrijving een korte uitleg, hints en aanmoedigingen bevat kunnen we kinderen prikkelen en de communicatie open en positief houden. Een voorbeeld. “Spring op 5” prikkelt minder dan “ga naar 5” dat op vele manier kan. En “rood is af” daagt minder uit dan “rood bewoog”. In het laatste geval kunnen kinderen bijvoorbeeld zelf een puntenspel bedenken."

De open spelregels vullen de kinderen ter plekke zelf in. Zo spelen kinderen onder het interactieve speeltoestel Sona met een radiobestuurbare auto of samen met hun hond. Door middel van gebruikstesten wordt door Yalp altijd gekeken in hoeverre de kinderen het spel zelf creatief kunnen invullen en hun fantasie gebruiken. Als dat niet voldoende het geval is dan wordt de spelomschrijving aangepast.

  1. Is interactief spelen voor alle locaties in de buitenruimte geschikt?

Ja. Net als traditioneel spelen kan ook interactief spelen overal. Vaak wordt het geassocieerd met de stedelijke omgeving, maar een natuuromgeving met een interactief speeltoestel gaan ook prima samen. Je zou dan zelfs kunnen inspringen op de omgeving: een leuke natuur quiz die kinderen wat leert over de omgeving. Daarnaast zijn interactieve toestellen vaak erg toegankelijk voor speciale doelgroepen als ouderen en rolstoelers, zonder daarbij stigmatiserend te zijn: kinderen in een rolstoel kunnen samen spelen met hun broertjes en zusjes op hetzelfde toestel.

 

Dit was deel 1 van de 2. Lees hier deel 2 van deze blog.

Ga terug