Onderwijs

Regulier en speciaal onderwijs op één gezamenlijk schoolplein

Bij het nieuwe schoolgebouw van KindCentrum Bekkerveld hebben we een prachtig totaalplein ontworpen en gerealiseerd. Kinderen uit het regulier en speciaal onderwijs delen het plein en dat is een succes! Het plein biedt uitdagende voorzieningen zoals een freerun parkour, voetbalveld, klimtoestel en meer, waardoor het leuk is voor kinderen van alle leeftijden en niveaus.

Vijf partners, één gebouw

De reguliere basisschool St. Tarcisius en de Catharinaschool voor speciaal onderwijs waren altijd al buren. Toen beide schoolgebouwen toe waren aan vernieuwing was het een logische stap om samen in één gebouw te gaan. Samen met de kinderdagopvang, buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal en het bestuurskantoor van INNOVO zitten zij nu in het volledig gerenoveerde oude HTS gebouw. Samen zijn zij het KindCentrum Bekkerveld in Heerlen.

Het nieuwe plein van KindCentrum Bekkerveld

Regulier en speciaal onderwijs leven naast en met elkaar

Bij een nieuw gebouw hoort natuurlijk ook een gaaf nieuw schoolplein dat past bij kinderen uit het regulier én speciaal onderwijs. Maud Deckers, directrice van St. Tarcisius, legt uit: “Samen met Catharina hebben we een gemeenschappelijke visie ontwikkeld die we naleven. We werken, leven en spelen SAMEN in het gebouw. We doen veel activiteiten samen, maar blijven twee aparte scholen. Op elke verdieping hebben we meerdere units, waar zowel St. Tarcisius- als Catharina-leerlingen samenkomen. En ook op het plein spelen de kinderen van beide scholen.”

Experts werken samen

Om het beste ontwerp voor het schoolplein te creëren, hebben de scholen een werkgroep ingeschakeld met experts, zoals een motorische remedial teacher en een bewegingsdeskundige. “Het was waardevol om mensen met expertises te betrekken. Ik was zelf puur op het uiterlijk afgegaan en dat is niet genoeg. Als vooronderzoek hebben we andere scholen bezocht om te zien wat werkt en wat niet. Dat raad ik iedereen aan”, aldus Maud. Na dit onderzoek is Yalp benaderd voor de uitdaging om een plein te ontwerpen waar alle kinderen samen spelen. Een bijzondere uitdaging om een plein te ontwerpen dat voldoet aan de wensen van alle vijf de partners.  “Dankzij de expertise van Yalp, het grondige advies en het creatieve ontwerp hebben we nu een prachtig plein waar iedereen kan spelen”, Maud.

“Dankzij de expertise van Yalp, het grondige advies en het creatieve ontwerp hebben we nu een prachtig plein waar iedereen kan spelen”

Zone indeling van ruig naar rustig

Bij de inrichting van het schoolplein is rekening gehouden met zowel grove als fijne motoriek. Bovendien is het plein opgebouwd met een geleidelijke overgang van ruig naar rustige speelzones. Want het ene kind wil misschien voetballen, terwijl een ander kind liever rustig op een bankje zit. Door meerdere zones in te tekenen kan elk kind op zijn eigen manier spelen. Aan de ene kant van het plein is het sportveld en een freerun parkour, terwijl aan de andere kant een zandbak en vlonders zijn geplaatst. Daar komen binnenkort nog zitbankjes bij. In het midden van het plein zijn pleinplakkers gebruikt om spelvakken te creëren waar vrij spel mogelijk is. Zo is er voor elk kind een passende speelgelegenheid en is er ruimte om ook samen te spelen.

Minder conflicten, meer speelplezier en uitdaging

In het oude schoolplein werd niet meer geïnvesteerd in speeltoestellen omdat de verhuizing naar het KindCentrum bekend was. Maud: “Veel toestellen waren afgekeurd waardoor uitdaging op het plein miste en onderling kleine ruzies ontstonden. Dankzij het nieuwe plein zien we dat nu helemaal niet meer.” Het schoolplein is gedurende de hele schooldag in gebruik. Van 09.00 uur ’s ochtends tot 13.45 uur ’s middags zijn er elke driekwartier twee klassen op het plein. Met bijna 600 leerlingen verdeeld over 25 groepen wisselen ze elkaar gedurende de dag buiten af. Maud: “Voor alle kinderen is er voldoende te doen. Ze kunnen rustig zitten, spelletjes doen, klimmen, voetballen, glijden, duikelen; alles is mogelijk.

Doordat het plein voor alle leeftijden geschikt is, kunnen ook verschillende leerjaren gecombineerd spelen op het plein. “Eerder waren groep 7 en 8 vaak tegelijk buiten, maar daar zagen we veel onderlinge competitie tijdens het spelen waardoor het hard tegen hard ging. We merkten dat andere combinaties, zoals groep 8 met groep 5, zorgde voor heel ander spelgedrag. Daarom doen we dat nu! De speeltoestellen zijn geschikt voor alle leeftijden, waardoor deze combinaties goed werken. De oudere kinderen spelen rustiger en ze spelen meer samen. De jongere kinderen leren tijdens het spelen van de oudere kinderen. Dat is echt fantastisch om te zien. Het plein is een groot succes” aldus Maud.

KindCentrum Bekkerveld (1/9)

KindCentrum Bekkerveld (1/9)

KindCentrum Bekkerveld (2/9)

KindCentrum Bekkerveld (2/9)

KindCentrum Bekkerveld (3/9)

KindCentrum Bekkerveld (3/9)

KindCentrum Bekkerveld (4/9)

KindCentrum Bekkerveld (4/9)

KindCentrum Bekkerveld (5/9)

KindCentrum Bekkerveld (5/9)

KindCentrum Bekkerveld (6/9)

KindCentrum Bekkerveld (6/9)

KindCentrum Bekkerveld (7/9)

KindCentrum Bekkerveld (7/9)

KindCentrum Bekkerveld (8/9)

KindCentrum Bekkerveld (8/9)

KindCentrum Bekkerveld (9/9)

KindCentrum Bekkerveld (9/9)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.








  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Met het invullen geef ik Yalp toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Yalp heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de nieuwe AVG-wetgeving.