Motorische ontwikkeling stimuleren op schoolpleinen 

De omgeving stelt vragen, daagt kinderen uit tot ervaren, creëren, leren, voelen en dingen doen waarvoor moed nodig is. Dit is belangrijk voor een goede ontwikkeling van kinderen. In een omgeving die uitdagend is, wordt de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van kinderen gestimuleerd. Motorical Track is speeltoestel die speciaal ontwikkeld om de motorische ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Zodat een kind niet snel uitgespeeld raakt op het schoolplein en continu grenzen wil verleggen.

Ontwikkelen en uitgedaagd worden op het schoolplein

Aanleg speelt een rol bij de motoriek van kinderen. Er zijn kinderen die bewegen makkelijker en soepeler dan anderen. Of er zijn kinderen die van nature sterk of heel behendig zijn. Maar motoriek kun je ook heel goed trainen. Van belang is dat je kinderen al vanaf jonge leeftijd stimuleert te bewegen. Motorische vaardigheden zijn op latere leeftijd veel moeilijker aan te leren. Als je tijdens het spelen naar kinderen kijkt dan zie je dat kinderen een aantal speelstadia kennen. Speelstadia als kruipen, lopen en rennen. Als kinderen ouder worden (6, 7, 8, 9+), dan schuift spelen op naar sporten. Het doel van Motorical Track is dat ieder kind in zijn eigen levensfase zich kan blijven ontwikkelen.

Motorische ontwikkeling

Waarom is motorische ontwikkeling zo belangrijk?

Kinderen die op jonge leeftijd weinig bewegen hebben een grotere kans op overgewicht en zullen zich motorisch minder goed ontwikkelen. Het gevolg hiervan is dat zij een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van chronische aandoeningen. Als je kijkt op sociaal gebied dan is de kans groot dat kinderen die niet goed mee kunnen komen tijdens spel en vaardigheid (en daardoor vaker aan de zijlijn staan) vaker buiten gesloten worden tijdens het spelen of gymmen.

“Als een speeltoestel op een schoolplein uitdagend blijft voor alle kinderen, dan is dat gaaf!”
– Directeur Kristian Tienstra 

Motorische ontwikkeling

Speelfuncties en speelwaarden van een toestel

Naast speelstadia heb je ook speelfuncties. Met speelfuncties bedoelen we klimmen, glijden, veren, duikelen, draaien en kabelen. Vaak kijken scholen en gemeenten bij het uitzoeken van een speeltoestel alleen naar de speelfuncties van een toestel. Maar speelfuncties zijn niet het belangrijkste. Het belangrijkste zijn de speelwaarden die in een speeltoestel zitten. Want wat is bijvoorbeeld de speelwaarde van klimmen? Klimmen is een ladder omhoog en je komt op de vloer uit. Je weet precies wat je moet doen bij een ladder. 

Leren van elkaar door te spelen op het schoolplein

Door verschillende vormen van klimmen in een toestel te hebben kan elk kind uitgedaagd worden. Een klimwand kan bijvoorbeeld best gemakkelijk zijn. Dan zie je dat een kind arm en beenkracht gebruikt om naar boven te komen. Een kind van bijvoorbeeld 6 jaar komt vrij eenvoudig naar boven. Het kan moeilijker en uitdagender gemaakt worden als het toestel een klimwand met knoppen bevat. Dan zie je dat hetzelfde klimmen een bepaalde kracht vereist in de vingers, vingerkracht. Jonge kinderen vinden het veel lastiger om goed grip te krijgen om zo naar boven te komen. Je ziet dat kinderen van een bepaalde leeftijd of vaardigheidsniveau nog niet alle elementen beheersen. Dat is niet erg, want kinderen kijken bij elkaar af. Kinderen gaan van elkaar leren, dat doen ze op school binnen, maar met Motorical Track ook buiten op het schoolplein.

Grenzen leren verleggen 

Een kind die het niet lukt om de klimwand op te komen zal dus leren van de andere kinderen. Er komt een moment dat het kind zijn grens verlegd en wel slaagt om via de klimwand boven te komen. Dat is het moment van groeien en grenzen verleggen. Dat is precies het doel van Motorical Track op het schoolplein. Motorical track draagt bij aan de ontwikkeling van een kind.

Ik wil meer weten over motorische ontwikkeling op het schoolplein

Wil je meer weten over hoe een schoolplein kan bijdragen aan de motorische ontwikkeling van kinderen? Of ga je bezig met de inrichting van een schoolplein en ben je hulp nodig? Onze collega's helpen je graag verder! 

M. info@yalp.nl
T. +31 (0) 547 289 410 

Ellen Pullen
gisela_diepenmaat2-d7668c66.jpg
Ilonka-Timmerhuis-3-LR-3360e318.jpg