5 VEELGESTELDE VRAGEN over interactief spelen en sporten

Er wordt steeds minder buiten gesport. We zitten in onze vrije tijd veel achter de tv of computer. Interactie met een computer en de spanning om steeds weer een hoger level in een computergame te behalen werkt verslavend. Dit effect wordt ook bij interactief sporten gebruikt. De digitale verleidingen worden omgezet naar een kracht om kinderen aan te zetten tot meer beweging. Maar wat is dat nu eigenlijk, interactief spelen en sporten? We vroegen het Yalp productontwerpers Rob Tuitert en Thomas Hartong.

Finland Flora

1. Wat is in jullie ogen de kracht van interactief spelen en sporten?

“Interactief spelen en sporten speelt zich voor ons af op het raakvlak van de digitale en de fysieke wereld: ‘gamen in het echt’. De gamewereld brengt uitdaging, afwisseling en vernieuwing in spellen. De fysieke wereld brengt onder meer lichaamsbeweging, sociale interactie en gezond buiten zijn. Best of both worlds dus."

2. Moet dat nou, na alle elektronica in telefoons, tv en games ook  nog in de openbare ruimte?

“Een vaak gehoord misverstand is dat interactief sporten en spelen gelijk staat aan elektronisch spelen. Ook al maken we gebruik van de mogelijkheden van
elektronica, dit is nooit een doel op zich. Het moet wel speelwaarde toevoegen. Met simpelweg wat lichtjes en geluidjes toevoegen aan een sportveld sla je de plank mis. We horen vaak de discussie over interactief spelen vs. traditioneel spelen. Dat is in onze ogen een misvatting: het is geen OF maar EN. Die twee gaan prima samen.”

Yalp Sutu
Sutu all in spelen

3. Wat zijn aandachtspunten in het ontwerp van ruimtes met interactieve speel- en sportvoorzieningen?

Kies toestellen die aansluiten bij de doelgroep. Wil men sporten in groepen of zijn er juist veel eenlingen? Zorg ook voor rustige ruimtes om de toestellen voor spelers die even willen rusten of voor toeschouwers. Dat laatste zien we ook vaak: het is erg leuk om ‘potjes’ te kijken van anderen. Daarnaast zijn interactieve toestellen vaak erg toegankelijk voor speciale doelgroepen als ouderen en rolstoelers, zonder daarbij stigmatiserend te zijn: kinderen in een rolstoel kunnen samen spelen met hun broertjes en zusjes op hetzelfde toestel.

4. Elektronica in de buitenruimte, is dat wel vandalismeproof?

Alle elektronica is bij alle producten weggewerkt in een stevige stalen behuizing. De vele geplaatste toestellen bewijzen dat een ‘computer’ in de openbare ruimte geen enkel probleem is en dat de toestellen van Yalp vandalismeproof ontworpen zijn. Zo is de voetbalmuur Sutu geplaatst op het Newtonplein in Den Haag en de DJ-tafel Fono in het Bijlmerpark in Amsterdam.

Fono openbare ruimte
Interactief spelen beheer

5. En beheer?

Het beheer is heel belangrijk en daar steken wij als ontwerpers veel tijd in. Ons uitgangspunt: simpel houden. Zo kun je de aan en uit tijden van een interactief speeltoestel zelf online instellen met een eigen internet inlog. Spellen kunnen eenvoudig worden ingesteld en je kunt online zien op welke tijden er wordt gespeeld. Onze toestellen regelen zichzelf trouwens ook: een spel dat niet goed wordt gespeeld, wordt automatisch vervangen door een ander spel.

Ga terug

Reacties

Laat ook een reactie achter