My Yalp

Hoe de memo bijdraagt in het onderwijs

Leren rekenen op de Memo

Hoe de memo bijdraagt in het onderwijs

De mogelijkheden van MEMO zijn oneindig. Rekenen, taal, geschiedenis, quizzen: alles kan erop worden gespeeld. Yalp besloot de rekenvariant als eerste een ‘boost’ te geven. Game-ontwikkelaar Christiaan Ribbens ging daarmee aan de slag.

Christiaan Ribbens is game-ontwikkelaar bij Yalp. Hij stortte zich op de Yalp Memo om het rekenspel uitdagender te maken: MEMO Boost. Hij kijkt tevreden toe hoe de kinderen zijn sommen oplossen op het schoolplein in Enschede. Dan komt de vraag van één van de kinderen wat binair rekenen is, één van de mogelijkheden. Geduldig legt Christiaan uit dat je dan moet rekenen met eentjes en nulletjes. Enkele tellen later lossen de kinderen al de eerste eenvoudige binaire sommen op via de palen van de Yalp Memo. “Weet je wat ik nu leuk vind? Dat er ook samen naar oplossingen wordt gezocht. Ze overleggen eerst voordat ze naar een paal rennen voor antwoord.”

 

Rekenmodule groot succes bij ODBS Europaschool in Enschede

De Yalp Memo staat al op meer dan honderd schoolpleinen in binnen- en buitenland. Eén van de eerste scholen die aan de slag is gegaan met de nieuwe rekenmodule is de openbare Daltonschool Europa in Enschede. Directeur Erik Wassens is na een paar weken gebruik erg enthousiast. “Het belangrijkste is natuurlijk dat de kinderen het graag spelen. Ze kijken er echt naar uit om even naar buiten te kunnen. Zo wordt rekenen leuk.”

Ook Europa-leerkrachten Lieset Vrielink (groep 2/3) en Femke de Jonge-Oolderink (groep 5/6) zijn lovend over de mogelijkheden die ze de leerlingen kunnen bieden. Vrielink: “We proberen het gericht te gebruiken. We willen het laten aansluiten bij de leerstof. De kracht is dat de kinderen eigenlijk niet in de gaten hebben dat ze aan het leren zijn. Voor hun gevoel zijn ze buiten aan het spelen. Dat is hartstikke mooi.”

Yalp Memo - Europaschool Enschede

Rekenspellen op

de Yalp Memo

"Een groot pluspunt is dat kinderen het samen kunnen spelen. Ze leren heel veel van het overleggen om tot een oplossing te kunnen komen.”

Spelenderwijs rekenen

Yalp zocht contact met docenten en bestudeerde leermethodieken in Finland, Verenigde Staten en Nederland om tot een verantwoord onderwijskundig product te komen. Ribbens: “We hebben nu zo’n 500.000 sommen geprogrammeerd.”

Het binair rekenen is een leuk uitstapje, de basisschoolleerlingen zijn vooral bezig met optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Ze kunnen zelf bepalen op welk niveau ze het spel willen spelen. Er zijn in totaal zes niveaus. Ribbens: “Kinderen willen zelf bepalen welk level ze willen doen. Dan hebben ze meer plezier, dat bleek uit testen. Daarom hebben we niet voor gekozen om de levels te koppelen aan leeftijd of  groep. Iemand uit groep 6 kan kiezen voor lager level en iemand uit groep 3 juist voor een hoger level.” Level 1 sluit aan bij groep 3,4 en met level 6 zal menig volwassene nog moeite hebben.

Leerkracht Femke de Jonge-Oolderink: “Het nodigt uit. Er komt geluid uit, de kleuren. Het aantikken, bewegen en samen bezig zijn. Maar je kunt het ook alleen spelen. Ook nog eens buiten. Dat werkt gewoon.”