My Yalp

YALP ACADEMY

De kracht van sisu

Het woord sisu verwijst naar een mix van moed, veerkracht en standvastigheid. En dat is misschien wel precies wat ons houvast geeft in deze onzekere tijd. In deze blog een aantal Finse lessen over vastberadenheid bij het overwinnen van tegenspoed.

Sisu volgens Wikipedia

Maar eerst wat meer over Sisu. Sisu is een Fins begrip dat zoiets betekent als ‘doorzettingsvermogen, volharding, een ijzeren wil om een bepaalde, vaak langdurige taak te voltooien’. Het woord sisu is etymologisch verwant met onder andere sisus (‘kern’) en sisällä (‘binnen’). Sisu kan dus gezien worden als iets wat uit het binnenste komt, en is daarmee de tegenpool van bravoure en roekeloosheid, begrippen die meer voor uiterlijk vertoon staan. Sisu kan zowel een positieve als een negatieve connotatie hebben. Zo bestaat de term paha sisu (‘slechte sisu’), ‘kwaadwillendheid’, ‘onverbeterlijkheid’. De positieve connotatie is echter toch veel kenmerkender.

Sisu: wat de Finnen ons kunnen leren over veerkracht in crisistijd

Nu de coronapandemie al maanden voortwoekert, kan het aanvoelen alsof je jouw reserves aan het opbranden bent. Op zo’n moment toch de kracht vinden om door te gaan, is wat de Finnen ‘sisu’ noemen. Het Finse woord sisu is zo’n term die geen directe vertalingen kent. Letterlijk betekent het zoiets als ‘dat wat in je zit’. Het woord resoneert met termen als veerkrachtigheid, volharding en weerbaarheid. Maar met die woorden valt het niet helemaal samen.

‘Sisu is de reservetank energie die we aanboren als we aan het eind van onze mentale en fysieke krachten denken te zijn’, vertelt Emilia Lahti. De Finse onderzoeker doet promotieonderzoek naar het fenomeen aan de Aalto Universiteit in Espoo, Finland. Sisu is volgens Lahti te vergelijken met wat de Amerikaanse psycholoog William James (1842 – 1910) de ‘tweede wind’ noemde. ‘Een kracht die ons kan helpen om door te gaan op het moment dat we denken dat we erdoorheen zitten.’

Finland staat bekend om zijn donkere en lange winters

Niet verwonderlijk dus dat juist hier een concept als sisu tot uitdrukking is gekomen. In hoofdstad Helsinki gaat de zon in december al om kwart over drie onder. Dat vraagt om taaiheid. Dat oordeelt ook de Fins-Canadese journalist Katja Pantzar, die een boek over de Finse levensstijl schreef: Finding Sisu: In Search of Courage, Strength and Happiness the Finnish Way (2018). ‘In een warm land waar je lekker cocktails op het strand kunt drinken, is de voedingsbodem voor zo’n concept van taaiheid en veerkracht waarschijnlijk minder vruchtbaar. Doordat het zes maanden per jaar steenkoud is, is het in de Finse volksaard gaan zitten om te zeggen: er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.’ Wat de omstandigheden ook zijn, we verzinnen wel een manier om ermee om te gaan.

Dat is sisu. En laat zo’n levensinstelling nu precies zijn wat we nodig hebben in coronatijd.
Hoe vinden we de sisu in onszelf? Hieronder 3 tips:

Tip 1: Ontwikkel een action mindset

Volgens sisu-onderzoeker Emilia Lahti heeft sisu te maken met het hebben van een zogenoemde action mindset. Dit betekent dat je bij tegenslag niet verlamd raakt, maar je aandacht richt op wat je kunt doen. ‘We hebben tot op zekere hoogte de mogelijkheid om te kiezen hoe we tegen situaties en gebeurtenissen aankijken’, aldus Lahti. Iemand met een action mindset ziet negatieve gebeurtenissen niet zozeer in termen van goed en slecht, maar vooral als nieuwe ervaringen. Zodoende kunnen we tegenslagen ook herbezien als gebeurtenissen waar we iets van kunnen leren. Lahti: ‘Reappraisal heet dat in de psychologie. Zo’n verandering van perspectief kan helpen om een emotie als angst of somberheid heel organisch om te zetten in iets anders.’

Tip 2: Put kracht uit de veerkracht die je al hebt getoond

Lahti organiseert ook zogenaamde sisu-cirkels, praatgroepen waar mensen steun bij elkaar kunnen vinden en hun momenten van sisu met anderen kunnen delen. Het is heilzaam om in tijden van crisis te herinneren wat je al hebt doorstaan en wanneer je in het verleden sisu hebt getoond, zegt Lahti. ‘Die eerdere ervaringen kunnen een dankbaar reservoir zijn om kracht uit te putten. Je realiseert je dan dat je veel sterker bent dan je dacht.’

Tip 3: Blijf elkaar zien

Katja Pantzar vindt dat sisu ook een sociaal aspect heeft. ‘Tijdens de lange, donkere Finse winters blijven mensen ook niet maanden in hun huis zitten, maar zoeken ze elkaar op. Zo vieren Finnen in aanloop naar Kerst al vele minikerstmisjes waar ze elkaar ontmoeten.’ Ook in coronatijd betekent sisu dat je manieren verzint om elkaar te blijven zien, zegt Pantzar ‘Spreek met je vrienden af voor een wandeling door het bos. En praat met iemand als het niet goed met je gaat. Soms vergt erkennen dat je het moeilijk hebt nog de meeste sisu.’

Pekka Hyysalo is sisu

Pekka Hyssalo is het levende voorbeeld van sisu. Pekka was een professioneel freestyle skiër en raakte in april 2010 ernstig gewond bij een skiongeluk. Hij liep ernstig hersenletsel op en lag enkele weken in coma. Tegen alle verwachtingen in slaagde hij erin zich terug te vechten naar een normaal leven. Dankzij Pekka’s sisu, zegt hij zelf. Door zijn persoonlijkheid, positieve instelling en zijn eigen verhaal inspireert Pekka mensen om buiten te gaan sporten. Wil je meer weten over Pekka? Dan vind je het misschien leuk om deze video te bekijken en zelf het verhaal van Pekka te horen. De video is opgenomen tijdens een TEDx event in Finland en is Engels ondertiteld. Ik ben stiekem best een beetje trots dat Pekka Hyssallo de ambassadeur is van onze Sisu Fitness lijn!

TEDx event Finland
Pekka Hyysalo

Nieuwsbrief

Ja ik wil de nieuwsbrief ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Met het invullen van mijn e-mail adres geef ik Yalp toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Yalp heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de nieuwe AVG-wetgeving.