My Yalp

Freerunnen in het onderwijs

Hoe stimuleer je bewegen en freerunnen op het schoolplein?

Als kinderen te weinig bewegen, heeft dat gevolgen voor hun ontwikkeling. Balanceren, een koprol kunnen maken, verschillende bewegingen achter elkaar uitvoeren; kinderen kunnen dat tegenwoordig veel minder dan vroeger. Hoog tijd om de motoriek te verbeteren. Laten we  kinderen stimuleren lekker buiten te spelen en te bewegen, onder andere op school. Want 77% van de basisschoolleerlingen beweegt niet genoeg!

Modern apenkooien

Freerunnen – ook wel Parkour – is het moderne apenkooien, maar dan op veilige toestellen voor op het schoolplein. Kinderen kunnen van toestel naar toestel bewegen of de lijnen en stippen in het kunstgras gebruiken. Al deze sprongen maken zij op eigen manier en niveau. Daardoor vinden kinderen bewegen leuker en gaan ook méér bewegen. En dat is nodig, want gemiddeld zitten leerlingen 7,3 uur per dag op hun stoel!

Waarom is freerunning zo succesvol in het onderwijs?

Zowel de beweegintensiteit als de beweegvariatie op een freerunplein is ongekend hoog. De kracht is dat ieder kind beweegt op zijn eigen niveau en zijn eigen grenzen verlegt. Freerunning kent geen competitie, maar de uitdaging is te vinden in het verbeteren van de eigen capaciteiten. Leerlingen kunnen zelf ontdekken welke oefeningen mogelijk zijn op de toestellen, hierdoor dagen ze zichzelf constant uit. Dit leidt tot een grotere beweegmotivatie en tot vier keer meer leereffect.

Bekijk infographic

Wim van Gelder - Alles in beweging

Wim van Gelder over Parkour en
motorische ontwikkeling

Eén van de belangrijkste redenen waarom kinderen zich sneller ontwikkelen bij Parkour is dat er sprake is van traploze niveaus.
Er is continu doorontwikkeling en oefening baart kunst: één van de belangrijkste wetten bij bewegend leren!

Lekker gymmen op het schoolplein

Een freerunplein slaat een brug tussen de gymles en bewegen op het schoolplein. Het idee is namelijk dat leerkrachten hun gymlessen buiten geven op de toestellen op het schoolplein. En, als je als leerkracht een gerichte freerunning gymles geeft, zullen leerlingen dit herhalen in de pauze. Dit versnelt hun motorische ontwikkeling.

“Niet de leerkracht vertelt hoe kinderen een freerunningoefening moeten uitvoeren, maar laat hen dit zelf ontdekken. Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen zich razendsnel ontwikkelen als er geen norm is, maar als ze zelf hun grenzen kunnen ontdekken en verleggen. De leerkracht is verantwoordelijk om hier een uitdagende omgeving voor te scheppen.” Wim van Gelder – Alles in Beweging

Goed om te weten

  • Freerunnen is het moderne apenkooien, maar dan voor op het schoolplein.
  • Doordat kinderen op hun eigen niveau bewegen, vinden zij bewegen leuker en gaan ook méér bewegen. Zowel de beweegintensiteit als de beweegvariatie zijn ongekend hoog.
  • Onze toestellen vormen samen met een valdempende valondergrond een veilige sportomgeving en zijn geschikt voor onder- en bovenbouw.
  • Wij werken niet alleen. Scholingsbureau Alles in Beweging (Wim van Gelder) en freerunner Philip van Ees helpen scholen het maximale uit het freerunplein te halen.
  • Wij zijn bijzonder trots dat freerunning van Yalp is erkend volgens Effectief Actief. Dit keurmerk voor kwalitatief sportaanbod dat écht werkt wordt ondersteund door Kenniscentrum Sport, het Ministerie van VWS en NOC*NSF.

Didactisch document Freerunning & Parkour in het onderwijs

Dit document, geschreven door Alles in Beweging; Wim van Gelder, Bastiaan Goedhart en Hans Stroes – auteurs van Basislessen Bewegingsonderwijs geeft je een didactische onderbouwing voor het toepassen van freerunning of parkour in de lessen bewegingsonderwijs.

Download