My Yalp

NPO SUBSIDIE

Welke NPO interventies kun je combineren met duurzame schoolpleininrichting?

Komend schooljaar komt er via het Nationaal Programma Onderwijs subsidie vrij die ingezet wordt om leerachterstanden weg te werken. Het schoolplein kan als buitenlokaal een belangrijke rol spelen. Hoe combineer je de NPO interventies het best met duurzame schoolpleininrichtingen? De NPO regeling en bijbehorende menukaart zijn zeer uitgebreid. Yalp zet het voor je op een rij.

NPO

Het doel van de NPO-subsidie is het wegwerken van achterstanden welke corona heeft veroorzaakt. Iedere basisschool ontvangt in 2021 € 700 per leerling. In 2022 kan daar nog eens € 500 bij komen. Voor een school met 250 leerlingen komt hiermee een budget beschikbaar van ca. € 300.000.

Door een deel van de NPO subsidie in te zetten voor sportieve, actieve en educatieve schoolpleinen wordt winst behaald. Niet alleen voor de huidige leerlingen, ook voor de leerlingen in de komende 15 jaren.

Op het gebied van bewegen en ontwikkelen zijn er bij leerlingen serieuze achterstanden merkbaar. Bewegen versterkt het rendement van de leertijd, socialiseert en ontwikkelt motorisch. Hersenen maken door beweging extra cellen aan, waardoor leerstof sneller wordt opgenomen. Daarnaast ontwikkelt een leerling zich beter in sportiviteit en samenwerking. De NPO subsidie sluit daar met specifieke interventies op aan.

Menukaart NPO interventies

De interventies in de menukaart zijn ingedeeld in doelgebieden, waarvan de volgende geschikt zijn voor het schoolplein:

  • (C) Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen
  • (D) Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen
  • (F) Faciliteiten en randvoorwaarden
    • Interventies gericht op faciliteiten en randvoorwaarden > lees meer

Bron: NPO

Passende schoolplein concepten

De volgende concepten van Yalp sluiten aan op alle 4 genoemde NPO interventies. De concepten betreffen naast het plaatsen van speel- of sporttoestellen op jullie plein ook de borging en programmering van gebruik en terugkoppeling. Denk daarbij aan georganiseerde clinic’s of digitale interactieve feedback over het feitelijke gebruik.

Freerunnen met Parkour op het schoolplein

Investeringswaarde: ca EUR 40.000-50.000

De kracht bij Parkour is dat ieder kind beweegt op zijn eigen niveau en eigen grenzen verlegt. Er is geen ‘goed’ of ‘fout’. Zowel de beweegintensiteit als de beweegvariatie op een freerunplein is ongekend hoog. Lesoefeningen voor Parkour zijn beschikbaar op YouTube en ook kunnen fysieke clinics structureel worden ingezet. Een didactische onderbouwing voor het toepassen van freerunning of parkour in de lessen bewegingsonderwijs is geschreven door Wim van Gelder. Clinics kunnen worden gegeven aan leerlingen maar ook aan (vak)leerkrachten van de school door Wim van Gelder, grondlegger MRT, of door Nederlands Kampioen Philip van Ees.

Lees meer over freerunnen in het onderwijs

Bewegend leren met Yalp Memo

Investeringswaarde: ca EUR 35.000-40.000

De Yalp Memo is een interactief speeltoestel dat aansluit bij onderwijsstof in het basisonderwijs. Memo staat voor MemoryMovement: bewegen versterkt juist het rendement van de leertijd. Spellen lopen uiteen van rekensommen, een alfabetspel, taalspellen en 500 quizvragen over bijvoorbeeld verkeer, biologie en voeding. Alle quizvragen zijn bedacht door het populair-wetenschappelijke magazine Quest. Op de Yalp Memo komen telkens nieuwe (leer)spellen met levels, desgewenst op maat gemaakt. Zo opende koningin Máxima in mei de Memo vanuit het project ‘Méér Muziek in de Klas’, een concept dat gericht is op muziekonderwijs.

Lees meer over bewegend leren op het schoolplein

Natuurlijk spelen met motorische ontwikkeling

Investeringswaarde: ca EUR 30.000-50.000

Natuurlijk spelen levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van creativiteit, fantasie en vindingrijkheid. Natuurlijke speeltoestellen waarop kinderen glijden, klimmen en schommelen stimuleren de motorische ontwikkeling van kinderen. Iedereen ontwikkelt balans, kracht, ruimtelijke ontwikkeling en ritmiek volgens bepaalde principes. Op basis van resultaten uit het Motorical Research Instituut in Finland zijn onderdelen in de speeltoestellen specifiek doorontwikkeld op motorische ontwikkeling. Deze toestellen bieden zo veel verschillende speelwaarden, bovenop de speelfuncties.

Lees meer over motorische ontwikkeling op het schoolplein

Volgende stap: ontwerpvoorstel

Om NPO te kunnen toepassen dient er een ontwerpvoorstel te worden gerealiseerd voor het schoolplein. Ook de MR dient achter het plan te staan. Van belang is dat het plein aan het eind van schooljaar 2021-2022 (dus feitelijk juli 2022) gerealiseerd is met (een deel van) het subsidiegeld. De subsidie mag namelijk niet aan de reserves worden toegevoegd stelt Minister Arie Slob.

Yalp helpt je op weg

Het aankopen van een speeltoestel op zich is niet moeilijk, het goed inrichten van een schoolplein is echter een vak. De 60 medewerkers van Yalp weten gelukkig alles over schoolpleinen. Of het nu gaat over de creatieve inrichting, de praktische uitvoering of NPO subsidie. Maar ook over het beheersen van de onderhoudskosten de komende 15 jaren. Bij Yalp denken we graag met je mee. Wij vinden het belangrijk dat het schoolplein op een duurzame manier bijdraagt aan het stimuleren van de ontwikkeling van alle leerlingen en helpen je kosteloos bij het opstellen van een passend ontwerpplan. Inclusief schoolpleinontwerp en desgewenst inclusief inspecties de komende 15 jaren.

Kan een van onze adviseurs je helpen?

Wil je advies over wat Yalp kan betekenen bij de invulling van je NPO interventies? Of een passend ontwerpplan voor een of meer van onze duurzame concepten?