NPO
Het doel van de NPO-subsidie is het wegwerken van achterstanden welke corona heeft veroorzaakt. Iedere basisschool ontving in 2021 € 700 per leerling. In het schooljaar 2022-2023 kan daar nog eens € 500 bij komen. Voor een school met 250 leerlingen komt hiermee een budget beschikbaar van ca. € 300.000.
Door een deel van de NPO subsidie in te zetten voor sportieve, actieve en educatieve pleinen wordt winst behaald. Niet alleen voor de huidige leerlingen, ook voor de leerlingen in de komende 15 jaren.
Op het gebied van bewegen en ontwikkelen zijn er bij leerlingen serieuze achterstanden merkbaar. Bewegen versterkt het rendement van de leertijd, socialiseert en ontwikkelt motorisch. Hersenen maken door beweging extra cellen aan, waardoor leerstof sneller wordt opgenomen. Daarnaast ontwikkelt een leerling zich beter in sportiviteit en samenwerking. De NPO subsidie sluit daar met specifieke interventies op aan.
Menukaart NPO interventies
De interventies in de menukaart zijn ingedeeld in doelgebieden, waarvan de volgende geschikt zijn voor het plein:
- (C) Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen
- Interventies gericht op het welbevinden van leerlingen > lees meer
- Sportieve activiteiten > lees meer
- (D) Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen
- Samenwerkend leren > lees meer
- (F) Faciliteiten en randvoorwaarden
- Interventies gericht op faciliteiten en randvoorwaarden > lees meer
Bron: NPO
Passende schoolplein concepten
De volgende concepten van Yalp sluiten aan op alle vier genoemde NPO interventies. De concepten betreffen naast het plaatsen van speel- of sporttoestellen op jullie plein ook de borging en programmering van gebruik en terugkoppeling. Denk daarbij aan georganiseerde clinic’s of digitale interactieve feedback over het feitelijke gebruik. Mocht je geen NPO gelden meer in kunnen zetten, dan bieden we ook de mogelijkheid tot huurkoop.
Freerunnen met Parkour
Investeringswaarde: ca EUR 40.000-50.000
De kracht bij Parkour is dat iedereen beweegt op zijn eigen niveau en eigen grenzen verlegt. Er is geen ‘goed’ of ‘fout’. Zowel de beweegintensiteit als de beweegvariatie op een freerunplein is ongekend hoog. Lesoefeningen voor Parkour zijn beschikbaar op YouTube en ook kunnen fysieke clinics structureel worden ingezet. Wim van Gelder, grondlegger MRT is een van de ambassadeurs van Parkour. Clinics kunnen worden gegeven aan leerlingen maar ook aan (vak)leerkrachten van de school door Wim van Gelder of door Nederlands Kampioen Philip van Ees.
Actief sporten met Toro
Investeringswaarde: ca EUR 45.000-60.000
De Toro is een kleurrijk en bijzonder sportveld. Geen traditionele doelen maar vier interactieve goals die verdeeld zijn over het veld. Deze goals met LED-verlichting en sensoren reageren als het doel geraakt wordt. Doordat er aan vier zijden actief gespeeld wordt, is spelen op dit sportveld erg dynamisch. Je moet constant alle goals en tegenstanders in de gaten houden. De Toro is ontwikkeld in samenwerking met Marc Lammers en daagt de ‘iPhone-generatie’ uit tot actief sporten. Minder bewegen gaat ten koste van gezondheid en vermindert de ontwikkeling van een goede motoriek. Alle Toro spellen hebben gemeen dat ze zeer actief zijn, geschikt voor groepen voetballers en (ijs)hockeyers en vrij interpreteerbaar.
Muziek maken met Fono
Investeringswaarde: ca EUR 30.000-40.000
De DJ-tafel Fono speelt in op interesses van de jeugd zoals het gebruik van smartphones, het luisteren en delen van muziek en het rondhangen met vrienden. Met je eigen telefoon kan muziek worden gemixt en effecten worden toegevoegd. Als school kun je met de Fono een plek creëren waar studenten kunnen samenkomen en vanaf hun smartphone muziek kunnen afspelen en mixen. Het ROC van Twente toverde bijvoorbeeld met behulp van deze outdoor DJ-tafel de huidige rookplek om. De DJ-tafel blijft actueel, want jongeren brengen telkens hun eigen muziek mee op hun telefoon.
Hoe zit dit bij primair onderwijs?
Volgende stap: ontwerpvoorstel
Om NPO te kunnen toepassen dient er een ontwerpvoorstel te worden gerealiseerd voor het schoolplein. Ook de MR dient achter het plan te staan. Van belang is dat het plein aan het eind van schooljaar 2021-2022 (dus feitelijk juli 2022) gerealiseerd is met (een deel van) het subsidiegeld. De subsidie mag namelijk niet aan de reserves worden toegevoegd stelt Minister Arie Slob.
Yalp helpt je op weg
Het aankopen van een toestel op zich is niet moeilijk, het goed inrichten van een plein is echter een vak. De 60 medewerkers van Yalp weten gelukkig alles over pleinen. Of het nu gaat over de creatieve inrichting, de praktische uitvoering of NPO subsidie. Maar ook over het beheersen van de onderhoudskosten de komende 15 jaren.
Bij Yalp denken we graag met je mee. Zo hebben we een helder overzicht voor je van onze concepten & de NPO interventies waar deze bij passen, download de brochure NPO Stappenplan hier. Of lees het verhaal van één van de scholen die hier op deze manier gebruik van maken.
We vinden het belangrijk dat het plein op een duurzame manier bijdraagt aan het stimuleren van de ontwikkeling van alle leerlingen en helpen je kosteloos bij het opstellen van een passend ontwerpplan. Inclusief schoolpleinontwerp en desgewenst inclusief inspecties de komende 15 jaren.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.
Met het invullen geef ik Yalp toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Yalp heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de nieuwe AVG-wetgeving.